نوروفیدبک چیست؟
نحوه ارزيابي اختلالات با كمك دستگاه نوروفيدبك:
در هنگام ورود مراجعان براي ارائه خدمات بهتر، با كمك دستگاه نوروفيدبك، ارزيابي گرفته مي شود.
اين ارزيابي اوليه كه به صورت جامع انجام مي شود در حدود نيم ساعت ادامه دارد و با اين ارزيابي،درمانگر مي تواند تشخيص دهد كه كدام قسمت از سر دچار اختلال شده و اقدام به درمان در همان نقطه مربوطه ميكند.
شايان ذكر است كه اين ارزيابي با كمك دستگاه نوروفيدبك نه تنها براي كسايي كه از اختلالت روانشناختي رنج مي برند، بلكه افرادي كه مشكل روانشناختي هم ندارند مي توانند با كمك اين ارزيابي، در بهبود كيفيت زندگيشان گام هاي موثري بر دارند.
ارزيابي اوليه كه به صورت جامع انجام مي شود، با كمك دستگاه نوروفيدبك تمام نقاط روي سر را مورد سنجش قرار داده و به صورت كامل اطلاعات جامعي را درباره هر نقطه، در اختيار درمانگر و مراجعين گذاشته و با توجه به اينكه مقايسه در اين ارزيابي با اعداد انجام مي شود. مي توان در ارزيابي هاي بعدي ميزان بهبود هر نقطه از سر را با كمك دستگاه نوروفيدبك نشان داد.
براي مثال خانمي كه براي تنبلي و درس نخواندن فرزندش خواهان استفاده از دستگاه نوروفيدبك براي افزايش توجه و تمركز مراجعه كرده اند، در حاليكه در ارزيابي جامع با كمك نوروفيدبك مشخص شد كه فرزند هشت ساله ايشان كانديد ابتلا به وسواس فكري و عملي كه يكي از اختلالات سخت در روانشناسي حساب مي شود، مي باشد.
نوروفيدبك در اين ارزيابي به خوبي مقدار اضطرابي كه ميتواند منجر به وسواس شود را نشان داد؛ و تشخيص اوليه و نوع درمان براي اين پسر هشت ساله كار بروي نقطه مربوط به اضطراب با نوروفيدبك براي از بين رفتن حالت هاي مربوط به وسواس بود.
نوروفيدبك در ارزيابي اوليه روانشناختي مانند يك آزمايش خون يا چكاپ كامل مي ماند، همانطور كه در چكاپ كامل مشخص مي شود كه افراد مشكلي دارند يا خير، نوروفيدبك هم در زمينه امواج مغزي در ارزيابي اختلالات قدرت كافي براي اينكار را دارد.
براي مثال خانمي ٣٠ساله كه مطمئن بود هيچ مشكل روانشناسي ندارد و فقط از روي كنجكاوي خواهان استفاده از نوروفيدبك و ارزيابي اوليه بودند، در ارزيابي با كمك نوروفيدبك مشخص شد كه داراي اضطراب بالايي هستند كه در اثر مرگ يكي از اعضاي خانواده در ايشان باقي مانده بود و حتي باعث بيماري جسمي در ايشان شده بود.
اين خانم تا قبل ارزيابي از اين بيماري جسمي رنج مي بردند در حاليكه بعد ارزيابي متوجه شدند در اثر اضطراب مبتلا به اين بيماري جسمي شده اند.
لذا به همه علاقمندان توصيه مي شود اين ارزيابي امواج مغزي را نيز مانند چكاپ كامل جدي گرفته و حتما از نوروفيدبك اين روش جديد و بي خطر در علم روانشناسي كمك بگيرند و از بيماري هاي روحي و جسمي ناشي از تغيير امواج مغزي پيشگيري نمايند.
ممكن است اين سوال پيش بيايد كه بعد جلسه پانزدهم از كجا بايد متوجه بشيم كه تغييرات به صورت محسوس چگونه رخ داده است؟
با يك مثال سعي مي كنم اين موضوع را كامل توضيح دهم.
* پسر بچه اي هفت ساله با علائم بيش فعالي و نقص توجه براي استفاده از نوروفيدبك همراه خانواده مراجعه كردند.
در ارزيابي اوليه هر دوي اين اختلالات روانشناسي ديده شد. در ابتدا چون در صد بيشفعالي بالاتر بود روي نقطه مربوطه شروع به كار شد؛ بعد از يك ماه در ارزيابي دوم بيش فعالي كامل از بين رفته بود و شروع به كار در نقطه مربوط به توجه و تمركز شد.
جالب است بدانيد كه اين كودك در خواندن مشكل داشت و از اينكه جلوي ديگران كتابي بخواند اضطراب شديدي مي گرفت؛ بعد از دو هفته، دقت اين مراجع در خواندن نه تنها بالا رفته بود بلكه بعد از يك ماه از كتابخوانه اتاق بنده كتاب بر مي داشت و با دقت بالا شروع به خواندن مي كرد.
* مراجع ديگري كه مي توانم باز برايتان مثال بزنم، نوجوان شانزده ساله اي است كه با تشخيص بيش فعالي و نقص توجه با كمك ارزيابي با نوروفيدبك مراجعه كرده بودند.
اين نوجوان قبل از شروع درمان نوروفيدبك اظهار كرد كه نمره يكي از دروس مدرسه را ١٤شده بود و دو هفته بعد از شروع كار در همان درس نمره ٢٠ گرفت.
يكي از مزيت هاي نوروفيدبك كمك به كاهش اضطراب امتحان مي باشد و باعث از بين رفتن استرس هاي بي مورد چه در هنگام كنكور چه امتحانات دانشگاهي و مدرسه، مي شود.
اين مراجع نوجوان بنده در امتحانات ترم اول معدلش ١٦شده بود و بعد از استفاده از نوروفيدبك در افزايش توجه و تمركز ، معدل پايان ترمشان 19/50 شده بود.